Через мистецтво - до знань
Одним із головних завдань сучасної школи є створення такої системи навчання і виховання, яка забезпечувала б освітні потреби кожного учня відповідно до його нахилів, інтересів, можливостей, де пріоритетним є виховання загальнолюдських цінностей особистості (доброти, милосердя, толерантності та ін.), стимулювання її внутрішніх сил до саморозвитку і самовиховання.
Наукові дослідження переконливо доводять, що дитина повинна перебувати під постійним виховним впливом матеріальної і духовної культури свого народу. Це потрібно, у першу чергу, для найповнішого розкриття природних схильностей дитини і розвитку її здібностей, виявлення етнопсихологічних особливостей.
Для досягнення цієї мети Черкаська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 20 пройшла непростий шлях становлення і створює сприятливі умови для реалізації права дітей на вільний розвиток творчих здібностей, а також забезпечує державні гарантії гуманітарно-естетичного виховання дітей через доступність до надбань вітчизняного та світового мистецтв, культури, фольклору, етнографії України.
За 50 років існування школа змінювала свій статус, вписуючись у вимоги реформ в освіті: загальноосвітня середня школа, школа-гімназія, школа-комплекс, а сьогодні – спеціалізована школа гуманітарно-естетичного профілю, яку з 1989 до 2011 року очолювала Н.П.Мелькаєва. Створення естетично розвиваючого гармонійного середовища, утвердження різноманітними засобами атмосфери емоційного благополуччя і духовного взаємозбагачення учнівського колективу, надання можливостей випробувати себе не лише здібній, а й «слабкій» дитині – ось та модель школи , яку створив педагогічний колектив під керівництвом нового директора. Змінювалась назва, але залишався зміст - формування свідомої загальнолюдської культури дитини через засоби мистецтва. При реалізації цього змісту пріоритетна роль належить предметам гуманітарно-естетичного циклу. Весь цей час педагогічний колектив, обравши в перші роки існування школи педагогічну мету „Через культуру – до знань ”, поглиблюючи і вдосконалюючи її зміст, але не відступаючи від задуманого, будує і плекає духовне та культурне середовище школи та мікрорайону міста.
Головні завдання Черкаської спеціалізованої школи гуманітарно-естетичного профілю №20:
· забезпечення реалізації права громадян на загальну середню освіту;
· формування і розвиток соціально зрілої, творчої особистості з усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної свідомості, яка підготовлена до професійного самовизначення;
· створення умов для опанування системи наукових знань про природу, культуру, мистецтво, звичаї, обряди, традиції, народну символіку, традиційні народні ремесла.
Мета художньо-естетичного виховання полягає в тому, щоб у процесі сприймання, інтерпретації творів мистецтв і практичної художньо-творчої діяльності формувати в учнів особистісно-ціннісне ставлення до дійсності та мистецтва; розвивати естетичну свідомість, загальнокультурну і художню компетентність, здатність до самореалізації, потребу в духовному самовдосконаленні.
Школа працює за навчальними програмами, підручниками, посібниками, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки, авторськими програмами,реалізує навчально-виховні завдання на кожному ступені навчання відповідно до вікових особливостей та природних здібностей дітей.
Варіативна частина формується з урахуванням спеціалізації школи гуманітарно-естетичного профілю навчання.
Навчально-виховний процес здійснюється за різними формами: у вигляді уроків, лекцій, лабораторно-практичних та семінарських занять, репетицій, клас-уроків, індивідуальних занять (гри на музичних інструментах), академічних концертів, загальних репетицій музично-хореографічних, вокальних та інструментальних ансамблів, творчих виставок, навчально-виробничих екскурсій у процесі урочної та позаурочної освіти .
У школі навчально-виховна робота поєднується з науково методичною, науково-дослідницькою та експериментальною; поряд з традиційними методами і формами використовуються інноваційні технології навчання.
Діти у процесі навчання мають можливість сконцентрувати своє навчання, творчість та відпочинок в одному приміщенні та опанувати багато видів діяльності:
1) загальноосвітня школа;
2) музична освіта;
3) художня праця ;
4) хореографія (класика, народний, естрадний танець);
5) гра на музичному інструменті;
6) музична грамота, сольфеджіо.
Вивчення музичного, вокально-хорового, хореографічного і традиційних видів мистецтв та ремесел в середніх та старших класах є логічним і закономірним продовженням тематичного принципу програм «Художньо-естетичного циклу» в початковій школі, що дає змогу дотримуватись послідовності, наступності та безперервності змісту музичної і художньої освіти. У початковій школі формується усвідомлення учнями того, що різні види мистецтв тісно пов'язані між собою і знання одного з них допомагає глибше сприймати і розуміти інші види. Тому набутий учнями в початковій школі музичний досвід і художні навички дають змогу ґрунтовно і поглиблено узагальнити їхні уявлення, знання та естетичні враження, щоб у середніх і старших класах підвести їх до формування відчуття стилю, здатності визначати характери художніх образів, що передані за допомогою слова, музики, творів образотворчого мистецтва. Художнє виховання та творчий розвиток учнів засобами образотворчого мистецтва реалізується в завданнях, що спрямовані на формування предметних компетенцій:
· чуттєво-емоційне сприйняття;
· вміння відчувати і бачити навколишній світ, виявлення пізнавальної активності;
· асоціативно-образне мислення, виявлення фантазії, уяви під час створення власних образів у художньо-практичній діяльності;
· поняттєво-логічне мислення, уміння визначати мету, способи та організацію її досягнення;
· здатність до самоаналізу та самооцінки.
У спеціалізованій школі гуманітарно-естетичного профілю предметна сфера образотворчого мистецтва охоплює: живопис, малюнок, декоративно-ужиткове мистецтво, комп’ютерну графіку, художньо-творчу діяльність, зокрема в галузі традиційних видів мистецтв та ремесел, декоративно-ужиткового мистецтва, що особливо близька дітям молодшого та середнього шкільного віку завдяки своїй різноманітності, доступності, близькості до домашнього середовища, поєднанню красивого й корисного. Вона сприяє вихованню естетичного ставлення до побуту, праці, інших сфер людської життєдіяльності; викликає потребу в естетично-художньому наповненні навколишнього середовища, почуття власного етнічного коріння, єдності з народом, бажання продовжувати народні традиції; дає розуміння глибини цих традицій єдності матеріальної та духовної культури; породжує інтерес до історії, етнографії та фольклору.
Багато елементів художньої мови образотворчого мистецтва властиві іншим видам художньої діяльності: музиці, хореографії, акторській майстерності та сценічній культурі. Це композиція, пластика, ритм, зображувальність співвідношення частин та цілого, контрастність, гармонійність чи дисонанс.
У школі важливим засобом виховання є музичне мистецтво: музична грамота, сольфеджіо, музична література; гра на музичних інструментах (баян, сопілка, домра, бандура, кобза-ритм, мідні та дерев’яні духові, ударні інструменти, фортепіано); участь у групових та оркестрових, ансамблевих видах діяльності.
Важливу роль профільного естетичного виховання в школі відіграє хореографія.
Мистецтво хореографії має значні можливості у вихованні школярів, особливо молодшого шкільного віку, оскільки танець, а також пов'язані з ним ігри, вправи з рухами, співом розвивають розумові й фізичні здібності дітей, їхні почуття і творчу фантазію.
Хореографія — це мистецтво пластики, майстерності виконавця танцю народного, класичного та естрадного. Особливо важливим є місце хореографії в колективній творчості .
Школа зі специфічним соціально-культурним середовищем відкрита до контактів із закладами культури і мистецтва (музеями, філармонією, театрами), до взаємодії з професійними та самодіяльними колективами і відомими митцями, більше того, вона стає ініціатором таких контактів. Саме художньо-естетичні аспекти шкільного життя мають змогу нейтралізувати зовнішні антиестетичні впливи макросередовища, засобів масової інформації.
Школа постійно налагоджує систематичну взаємодію з культурно-освітніми закладами та представниками культури для залучення учнів до художніх цінностей із максимальним урахуванням індивідуальних здібностей, задоволенням інтересів і потреб учнів.
Особлива увага спрямована на зв'язки із сімейно-родинним оточенням учнів. Великого значення набуває їх гармонізація в сфері художньо-естетичного виховання. Залучення батьків до творчої співпраці сприяє збереженню народних традицій і звичаїв, забезпеченню духовної спадкоємності поколінь.
Система художньо-естетичної освіти та виховання має відкритий характер, що дає широкий простір для вдосконалення, відродження кращих національних культурних традицій і впровадження найсучасніших інноваційних ідей.
Відповідно до наказу МОН України спеціалізована школа №20 є експериментальним навчальним закладом з проблеми „Художньо-естетична освіта і виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів у процесі впровадження інтегрованих курсів ”.
Сьогодні у школі працює 6о педагогів. Їм близьке головне завдання сьогодення – адаптація дитини в суспільстві у відповідності з її природними можливостями, повага до особистості учня, індивідуальний підхід до кожного з них, намагання надати підтримку дитині, розвиваючи її здібності.
Школа працює за чотирма навчальними планами. Поглиблено вивчаються українська мова та література, працюють курси за вибором, спецкурси. У навчальних планах музичних класів - уроки хорового мистецтва, теорія музики, сольфеджіо, гра на одному (за вибором) з музичних інструментів – народних, духових та ударних інструментах тощо. Хореографічні класи мають уроки класичного тренажу, народного танцю, сценічної майстерності. Учні художніх класів за час навчання в школі оволодівають багатьма видами художніх ремесел, їх роботи систематично експонуються на виставках в обласному центрі. Крім вивчення предметів естетичного циклу, відвідування індивідуальних занять з музичного інструмента, діти мають змогу працювати у творчих колективах. Таких об’єднань у школі 14: зразковий хореографічний ансамбль «Надія», зразковий оркестр народних інструментів, зразковий духовий оркестр, зразкова вокальна студія «Беліссімо», дитячий хор «Джерельце», а також художні та театральні творчі колективи, ансамблі домристів, баяністів, бандуристів.
Всього творчі колективи об’єднують 450 дітей, а мистецтвом займається близько 550 дітей із 644 учнів школи. Робота у творчих колективах напружена і жадана для дітей – численні концерти, конкурси, творчі звіти. Це дає можливість для всебічного особистісного розвитку дітей, розвитку їхніх талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, і збагачення на цій основі інтелектуального, творчого потенціалу України. Випускники школи впевнено вступають у самостійне життя, використовуючи і розвиваючи свій творчий потенціал.